O SZKOLE
PRZEDSZKOLE
ŚWIAT UCZNIA PSP
LO MUNDUROWE i PP

Rekrutacja

Zapraszamy do zapoznania się z ofertą przedszkola
więcej...

Basen-nauka pływania

Dzieci Przedszkola Świat Zucha uczestniczą w programie doskonalenia umiejętności i nauki pływania
więcej...

Zajęcia dodatkowe

Oferujemy zajęcia dodatkowe dostosowane do potrzeb dzieci
więcej...

NWSP w Białymstoku

Zapraszamy do zapoznania się z ofertą Uczelni
więcej...

Dla rodziców

 

Adaptacja dziecka

Od trzeciego roku życia dziecka zaczyna się okres zwany przedszkolnym. Oznacza to, że trzylatek może już przez dłuższy czas przebywać poza domem pod opieka osób trzecich. Dlatego rodzice zapisują dzieci do przedszkola i są przekonani, ze jest to korzystne dla ich rozwoju. Stresu przystosowania się dziecka do przedszkola nie da się uniknąć, ale można go zmniejszyć. Na początku trzeba sobie wyobrazić, w jakiej sytuacji jest dziecko, co czuje i co się z nim dzieje kiedy zaczyna uczęszczać do przedszkola.  Małe dziecko ma jeszcze słabo ukształtowany system własnego Ja, dlatego jest mocno uzależnione emocjonalnie od najbliższych osób i nie może obejść się bez ich pomocy. Trzylatek nie wie jeszcze, że takiego wsparcia mogą mu użyczyć osoby trzecie.  Małe dzieci mają też słabą orientację w przestrzeni i czasie. Przedszkole to nowe miejsce, a na dodatek musi w nim przebywać długo, bardzo długo. Adaptację należy rozpocząć od nawiązania bliskiego kontaktu z dziećmi i rodzicami, a następnie rozwijać proces komunikacji w oparciu o uznanie równości partnerów, poszanowanie emocji i rozterek towarzyszących rozstaniu. W ten sposób zbuduje się atmosferę zaufania, radości i akceptacji. Możliwe jest to tylko wtedy, gdy placówka potrafi zadbać o wysoką jakość kontaktów z rodzicami.   Ważnym warunkiem dobrego samopoczucia dzieci w przedszkolu jest częsty kontakt nauczyciela z rodzicami. Nauczyciel powinien uzyskać jak najwięcej informacji o dziecku, aby lepiej je zrozumieć i pomóc mu odnaleźć się w nowym środowisku, gdzie musi nauczyć się wypełniać nowe obowiązki. 

 

 Adaptację ułatwia:

•    pozytywne myślenie o placówce ( zaufanie do personelu )
•    poznanie placówki przez dziecko
•    wcześniejsze dostarczenie dziecku doświadczeń przebywania z innymi dorosłymi
•    umożliwienie kontaktów z innymi dziećmi
•    usamodzielnienie dziecka
•    stopniowe przyzwyczajanie dziecka do placówki (krótki czas pobytu , bez posiłków, leżakowania ), towarzyszenie dziecku
•    ujednolicenie rytmu życia w przedszkolu i w domu

Przedszkole będzie realizować program „Wsparcie na starcie”, który będzie skierowany do przyszłych Przedszkolaków i ich Rodziców w celu zapoznania się z placówką i szybszą adaptacją w nowych warunkach.